1-DİLSEL ZEKA
Okuma,yazma,konuşma ve
dinleme dilsel zekayla bağlantılıdır.Sesleri
dinleyebilme konuşmaların ton ve ritimlerini dinleyip taklit edebilme ve
düşünceleri ifade edebilme becerisinin gelişmesi dilsel zekanın gelişmesi demektir.
2-MATEMATİKSEL ZEKA
Müziği oluşturan melodi
,ritim,armoni ve biçimlerin hepsi matematiksel bir mantık içerisinde bir araya
gelirler,müzik yapan kişi farkında olmadan matematiksel üşünmeyi öğrenir.
3-GÖRSEL ZEKA
Etkin hayalgücü ,görüntüleri
hayal edebilme,boşlukta yolunu bulabilme,grafiksel gösterim,nesneler arasındaki
ilişkileri algılayabilme .Hemen hemen her orff dersi görsel zekanın içeriğine
yönelir.Örneğin yaşadığımız çevreyi dolduran nesnelere göre nerede
olduğumuzu bilme –bir yerden bir yere
kolaylıkla gidebilme bizim oyunlarımızdan birisidir.
4-İÇSEL ZEKA
Kendinin farkında olma ,kendini
anlayabilme ve iç dünyasıyla ilişki kurabilme.Orff ta uygulanan gözler kapalı
dokunma ,hissetme,bir müziği dinleme ve ne hissettiğini ifade etme,ayrıca grup
çalışmalarında alınan geribildirimler içsel zekanın gelişmesine katkı
sağlarlar.
5-SOSYAL ZEKA
Oyun oynamak başlı başına bir
sosyal zeka gerektiren bir eylemdir.Grup projesinde görev alma kendini grubun
işlevsel bir parçası olarak görme,ortak çalışma,diğerlerinden bir şeyler
öğrenme sosyal zekanın işlevlerindendir.Bu süreçler hemen hemen her orff
dersinin doğal bir parçasıdır.Dramatizasyon ve rol oyunları da sosyal zekayı
geliştirirler.
6-MÜZİK ZEKASI
Yukarda anlatılan her şey de
müzik zekası vardır.
7-BEDENSEL ZEKA
Bedenini kontrol
edebilme,denge,hareket ,beden farkındalığı ile beden mekan ,beden ve diğerleri
ile ilişkiler.Beden dili ,bedenle ifade ,jest ve mimikler
bedensel zekanın işlevleri olup hareket eğitiminin temel gelişim
hedefleridirler.
8-DOĞAYA DÖNÜK ZEKA
Doğayı algılama,yaşayan
canlılara özen gösterme,etkileşme.Doğal bitki örtüsüne duyarlılık.Türleri
tanıyıp sınıflandırabilme.Bir şeyler yetiştirip besleme gibi konular bu zekanın
işlevleri olup buna uygun seçilen ders temalarıyla bu konuda çocukların
duyarlılıkları geliştirilir.
Orff bir müzik dersi veya
hareket dersinin ötesinde bir yaşam eğitimidir ders sürecinin bizi götürdüğü
bir yaşayarak öğrenme yolculuğudur bize sonsuz öğrenme ve öğretme fırsatı
sunar.
ORFF ELEMENTER MÜZİK VE DOĞAÇLAMA
1-EKO OYUNLARI(ritmik-melodik-sözlü-sesli-enstrümantal-harekette)
*Verilen motifler kesintisiz taklit edilir.Dikkat gelişimi
*Eko oyunlarında hız,cümle uzunluğu,farklı ölçüler,tını
çeşitliliği verilir(dinamikler,ifade çeşitliliği ve yoğunluklar denenir)
*Grupla birlikte / tek tek tekrarlama
*Rol değişimi;herkese el vurma,sırayla ritim vurma grubun
tekrarlaması
*Zincirleme oyunlar, Birbirini
dinleme
*Genişletme ;Grup alçak sesli bir ostinato ile eşlik eder (güvenli doğaçlama)
*Tını çeşitleri;El çırpan kişinin motifinin tınısı değiştirilir. sıra ile
*Yeni ölçü çeşitleri-daha uzun cümleler-değişik ritmik
melodik farklılıklar-beden perküsyonunun geliştirilmesi.
2-RİTMİK TAMAMLAMALAR(soru ve cevap)
*Soru cevaba ilişkin örnekler..kim soruyor –kim cevap
veriyor.
*Hız ve cümle uzunluğunu(önce serbest) sonra eko oyunları
ile kesinleştirme.
*El çırpanın (dans eden-şarkı söyleyen-ses çıkaran) motifi
alınır cevap verenin sonuçlandırma etkisi bırakası beklenir.
*Tamamlamanın iki yolu(motifin başını kullanma-motifin
sonunu kullanma)
3-DİYALOGDAN MONOLOĞA
*Herkes bir soru cümlesi sorup cevabını kendisi vermeye
çalışır
*Bütün grup aynı anda
soru cümlesine cevap verir(güvenli karmaşa)
4-YOLA DEVAM ETME
*Tutti ve solo değişimleri ile rondo
*Tutti bölümü ortak bir dörtlü ,el çarpma ritmi,bir şarkı
bir dans olabilir..sololar önce aynı anda herkesin solosu sonra tek li solo
sonra tekrar tutti…
*Form geliştirmeler
evrelerin tekrarı ile .
*İçerikteki değiştirmeler ve farklılaştırmalar yolu ile
geliştirme.
ÖRNEKLER
-Sayışma,tekerlemeler,anlamsız dörtlükler
canlandırma-doğaçlama yolu ile daha büyük formlara geçiş.
*Alkış korosu
*Ritim çalgıları ile ostinato parçaları oluşturma.
*Anlamsız konuşma ve diyaloglar kurma-oyunlaştırma
5-ELEMENTER AKORLAR
Basit ritim ve melodilerin
eşlikçisi olarak Bordun ve Ostinato
Ostinato; Net sınırları olan ritmik,melodik ve hatta
ritmik,melodi ve armonik motifin sık sık hatta sürekli tekrarlanmasına denir.
Bordun;Uzun çalınan kalın tonlar ile yapılan bir eşlik
türüdür.
*Ostinato eşlik
ritimleri doğaçlama için çok önemlidirler ,güvenli bir zemin hazırlar.
FARKLILIK YARATAN FAKTÖRLER
-tizlik-ses rengi-dinamik-sesin kuvveti-üst üste
binme-yoğunluk-seyreklik
-artikülasyon (seslerin bağlanması-ayrılması)
-permutasyon (ses değişimi)
-kümülasyon (birikme)
PENTATONİK DİZİ
*doğaçlamaya uygundur
*Bordun ve ostinato ile eşlik edilebilir
-Belli bir karakteristliği olan her eşlikten bir melodi
ortaya çıkar
-Bir ostinato eşliği ne kadar az süslü ise üzerine
oluşturulacak melodi olanakları da o kadar fazladır.
-Elementer Müzik Yapma
çalgı çalmayı çok farklı yönleri ile ele alır her fırsatta müzik ile
hareketin arasındaki bağı kullanır.Çocuklar kendi müziklerini
yaratırlar,doğaçlama yapmayı öğrenirler.Öğretmenin görevi sınıfın mevcut durumuna uygun bir Tema,
ritimler, melodiler ve şarkılar bulmak ve
çeşitli ön hazırlıklar yoluyla çocukları konuya ısıtmaktır.Daha sonra
çocuklara verilen malzemeler denenerek ortaya çıkardığı ürünlerden bölümler
seçilerek belirli bir biçim ve form a sokularak sahnelenir.Bu süreç her derste
hedeflenen konuya adapte edilerek tekrarlanır.Anlattığım en son süreç olan
yaratma ve sergileme için her derste mutlaka zaman ayrılmalıdır
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder